Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!
Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.
Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to specjalistyczna forma wsparcia edukacyjnego, która odgrywa kluczową rolę w niwelowaniu trudności szkolnych oraz rozwojowych uczniów. Poprzez indywidualnie dostosowane metody pracy, skupiające się na takich obszarach jak grafomotoryka czy terapia pedagogiczna, te zajęcia umożliwiają dzieciom i młodzieży osiągnięcie najlepszych możliwych efektów w nauce. Ich znaczenie jest nieocenione, zwłaszcza w świetle coraz większej potrzeby zapewnienia holistycznej i inkluzjiwej edukacji, która uwzględnia indywidualne potrzeby każdego ucznia.
W niniejszym artykule przybliżymy, czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, dla kogo są przeznaczone i jak powinna wyglądać ich skuteczna organizacja, aby wspierać zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz psychologów w codziennej pracy edukacyjnej. Szczegółowo omówimy również, jakie metody i narzędzia są najbardziej efektywne w kontekście terapii pedagogicznej oraz jakie korzyści płyną z zastosowania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten przewodnik stanowi niezbędne źródło informacji dla wszystkich zaangażowanych w proces kształcenia i wspierania uczniów wymagających dodatkowej atencji.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, znane również jako terapia pedagogiczna, stanowią jedną z form specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 2017 roku, zajęcia te są częścią wsparcia edukacyjnego obok innych form terapeutycznych, takich jak logopedia czy zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Są one dedykowane uczniom z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja czy dysgrafia. Organizacja tych zajęć spoczywa na dyrektorze placówki, a uczestnictwo w nich jest bezpłatne i dobrowolne.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są definiowane przez przepisy prawne jako wsparcie dla uczniów z odchyleniami rozwojowymi lub trudnościami w uczeniu się. Prowadzone są przez wykwalifikowanych specjalistów, w tym nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych. Realizacja zajęć możliwa jest dzięki odpowiednim aktom prawnym, które regulują ich organizację i zakres działania.
Głównym celem zajęć jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń oraz odchyleń rozwojowych uczniów. Na wczesnych etapach edukacji (klasy I-III) terapia skupia się na rozpoznawaniu i eliminowaniu przyczyn trudności w nauce, takich jak ryzyko dysleksji. Zajęcia te obejmują usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej oraz motoryki. W starszych klasach (IV-VIII oraz szkoły ponadpodstawowe) celem jest wszechstronny rozwój umysłowy, psychiczny i społeczny, poprzez doskonalenie umiejętności czytania i pisania, w tym grafomotoryki oraz treningu ortograficznego. Zajęcia te mają również na celu wspieranie emocjonalne i społeczne uczniów, co przyczynia się do lepszego funkcjonowania w środowisku edukacyjnym.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są skierowane do uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia. Są one również dedykowane uczniom, którzy mają trudności z percepcją wzrokową, słuchową lub motoryczną. Program terapii jest dostosowany do potrzeb uczniów w różnych grupach wiekowych, od klas I-III, przez IV-VIII szkoły podstawowej, aż po dzieci 6-letnie w grupach zerowych.
Do udziału w zajęciach kwalifikują się uczniowie, którzy zostali zdiagnozowani w poradni psychologiczno-pedagogicznej i posiadają orzeczenie lub opinię zalecającą terapię pedagogiczną. Kryteria sukcesu terapii obejmują systematyczne uczęszczanie na zajęcia, aktywny udział w nich, stosowanie zróżnicowanych metod pracy oraz pozytywne wzmacnianie osiągnięć ucznia.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 roku, czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkołach został ustalony na 45 minut. Każda sesja powinna być starannie zaplanowana, aby maksymalnie wykorzystać ten czas na efektywne wsparcie uczniów.
Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych wymaga szczegółowej dokumentacji, która obejmuje dziennik pracy specjalisty i dziennik zajęć. Dziennik pracy powinien zawierać tygodniowy plan zajęć, informacje o współpracy z innymi specjalistami oraz osiągnięcia uczniów. Z kolei dziennik zajęć powinien dokumentować obecność uczniów, tematy przeprowadzonych lekcji oraz oceny postępów. Indywidualne programy pracy z uczniami są dostosowywane do ich potrzeb i zapisywane w dokumentacji, co pozwala na śledzenie postępów i efektywność terapii.
W kontekście prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, istotne jest regularne monitorowanie postępów uczniów oraz dostosowywanie metod pracy do ich indywidualnych potrzeb. Wskazane jest powtórne przebadanie ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby upewnić się, że proponowane metody przynoszą oczekiwane efekty. Kontynuowanie zajęć w formie indywidualnej pozwala na głębsze skupienie na specyficznych trudnościach ucznia, co jest kluczowe dla efektywności terapii.
Dalsze stymulowanie sfery poznawczej i funkcji słuchowo-językowych jest niezbędne dla wszechstronnego rozwoju ucznia. Utrwalanie znajomości liter, podejmowanie prób czytania, a także rozwijanie umiejętności budowania zdań i prowadzenia dialogu, są fundamentem dla dalszej edukacji. Równie ważne jest doskonalenie zdolności adaptacyjnych, samokontroli i samodyscypliny, które przyczyniają się do lepszego radzenia sobie w różnych sytuacjach edukacyjnych i społecznych.
Wdrożenie do rozumienia i przestrzegania reguł, rozwijanie umiejętności wnioskowania i przewidywania, są kluczowe dla pełnego uczestnictwa ucznia w procesie edukacyjnym oraz dla jego przyszłego sukcesu akademickiego i zawodowego.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.