Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!
Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.
Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.
W przypadku dzieci z autyzmem, proces edukacji wymaga indywidualnego podejścia, które uwzględnia specyfikę tego zaburzenia. Zajęcia rewalidacyjne stanowią integralną część procesu edukacji i terapii dzieci z autyzmem. Ale kto jest odpowiedni do prowadzenia tych zajęć?
Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie jest prosta – zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z autyzmem powinien prowadzić nauczyciel, który posiada odpowiednie kwalifikacje. Ale co to oznacza w praktyce?
Pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, jeśli ukończył studia wyższe w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności ucznia, na przykład w specjalności edukacja i rewalidacja osób z autyzmem. W przypadku nauczyciela bez takiej specjalności, wymagane kwalifikacje uzyska po ukończeniu studiów podyplomowych.
Innym specjalistą, który może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, jest oligofrenopedagog. Jest to osoba, która pełni funkcję nauczyciela osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jej zadaniem jest prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a także opiekuńczych, dostosowanych do psychofizycznych możliwości każdego ucznia.
Jeżeli oligofrenopedagog na studiach zrealizował zajęcia dotyczące pracy z dziećmi z autyzmem w zakresie zajęć emocjonalno – społecznych, może prowadzić takie zajęcia z uczniem w przedszkolu.
Nauczyciel – fizjoterapeuta, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne z fizjoterapii ręki, musi mieć ukończone studia podyplomowe w zakresie autyzmu.
Zajęcia rewalidacyjne mają na celu uzupełnianie deficytów i niwelowanie dysfunkcji utrudniających uczenie się i funkcjonowanie. W ich ramach mogą być realizowane różne zadania, w zależności od potrzeb i możliwości ucznia.
Podczas zajęć rewalidacyjnych, nauczyciel może pracować nad usprawnianiem motoryki małej dziecka, na przykład poprzez ćwiczenia grafomotoryczne.
Zajęcia rewalidacyjne mogą obejmować także rozwijanie umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacyjnych, co jest kluczowe dla dzieci z autyzmem.
Innym obszarem, nad którym można pracować podczas zajęć rewalidacyjnych, są ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, które są ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia rewalidacyjne, powinni pamiętać, że ich celem jest nie tylko kształcenie, ale także terapia. Stąd ważne jest, aby zajęcia były dostosowane do indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań ucznia.
Zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z autyzmem mogą prowadzić nauczyciele, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje. Wśród nich można wymienić pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, a także fizjoterapeutów. Kluczowe jest jednak, aby zajęcia te były prowadzone w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia, co wymaga od nauczyciela nie tylko wiedzy, ale również empatii i zrozumienia dla specyfiki zaburzenia, jakim jest autyzm.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.