Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!
Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.
Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.
Rewalidacja to niezbędny proces w edukacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ale co to dokładnie oznacza? Jakie są jej cele, metody i korzyści? Ten artykuł odpowiada na te pytania i wiele innych.
Rewalidacja, pochodząca od łacińskich słów re oznaczającego znów i validus oznaczającego mocny, to proces mający na celu optymalizację funkcji niezaburzonych u osób z niepełnosprawnościami oraz usprawnienie ich dysfunkcji. Jest to proces kompleksowy, obejmujący różne aspekty życia, takie jak zdrowie fizyczne i psychiczne, funkcjonowanie społeczne i zawodowe oraz edukację.
Rewalidacja jest procesem, który ma na celu wykorzystać w jak największym stopniu potencjał i możliwości osób niepełnosprawnych w taki sposób, aby przystosować je do życia społecznego. Działaniom rewalidacyjnym poddawane są dzieci z niepełnosprawnością słuchu, wzroku bądź ruchową; odpowiednie działania są też kierowane do dzieci z niepełnosprawnością umysłową.
Zajęcia rewalidacyjne różnią się od innych form pomocy, takich jak pomoc psychologiczno-pedagogiczna czy zajęcia specjalistyczne. Są to zajęcia o charakterze terapeutycznym, usprawniającym, doskonalącym, korygującym, korekcyjno-kompensacyjnym oraz stymulującym. Zajęcia rewalidacyjne wynikają z kształcenia specjalnego i są skierowane do osób z niepełnosprawnościami.
Zajęcia rewalidacyjne można podzielić na kilka rodzajów, zależnie od celów i metod stosowanych podczas zajęć. Mogą obejmować:
Zajęcia rewalidacyjne powinny być organizowane zgodnie z indywidualnymi potrzebami ucznia. Plan zajęć powinien uwzględniać specyfikę niepełnosprawności ucznia, jego możliwości i zainteresowania. Zajęcia powinny być prowadzone w sposób atrakcyjny i dostosowany do wieku i możliwości ucznia.
Zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. W przypadku dzieci niepełnosprawnych intelektualnie zajęcia rewalidacyjne prowadzi oligofrenopedagog. Jest to pedagog specjalizujący się w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym.
Zajęcia rewalidacyjne są obowiązkowe dla uczniów, którzy mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i dla których w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zajęcia te są niezbędne. Decyzję o skierowaniu ucznia na zajęcia rewalidacyjne podejmuje zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Proces rewalidacji może obejmować różne etapy, w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia. Mogą to być:
Głównym celem rewalidacji jest optymalne przystosowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności i życia w społeczeństwie. Proces ten ma również na celu zapewnienie optymalnego rozwoju ucznia i, w miarę możliwości, przygotowanie go do pracy zawodowej.
Rewalidacja jest niezbędnym elementem edukacji osób z niepełnosprawnościami. Dzięki odpowiednio przygotowanym zajęciom rewalidacyjnym uczniowie mogą poprawić swoje umiejętności i funkcje, które zostały zaburzone. Mogą również lepiej przystosować się do życia społecznego i zawodowego.
Rewalidacja ma na celu wspomaganie rozwoju uczniów z niepełnosprawnościami. Dzięki zajęciom rewalidacyjnym uczniowie mogą doskonalić swoje umiejętności, poprawiać swoje funkcje i zdobywać nowe kompetencje. Zajęcia te mogą również pomóc uczniom w przystosowaniu się do życia społecznego i zawodowego.
Rodzice mają istotną rolę w procesie rewalidacji. Powinni oni być informowani o postępach swojego dziecka oraz o planach i celach terapii. Powinni również być zaangażowani w proces terapii, na przykład poprzez uczestnictwo w spotkaniach z terapeutą, realizację ćwiczeń w domu czy wspieranie dziecka w nauce i rozwijaniu umiejętności.
Rewalidacja jest istotnym elementem edukacji osób z niepełnosprawnościami. Dzięki odpowiednio przygotowanym zajęciom rewalidacyjnym uczniowie mogą poprawić swoje umiejętności, doskonalić swoje funkcje i lepiej przystosować się do życia społecznego i zawodowego. Proces ten wymaga zaangażowania i współpracy wielu osób – nauczycieli, terapeutów, rodziców i samego ucznia. Wszyscy oni mają na celu zapewnienie uczniowi jak najlepszych warunków do rozwoju i samodzielności.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.