Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!
Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.
Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.
Jakie są kluczowe strategie w “edukacja i rewalidacja osób ze spektrum autyzmu”, które rzeczywiście przekładają się na ich rozwój? Odkryjesz sprawdzone metody, struktury programowe oraz niezbędne kwalifikacje dla fachowców, potrzebne do efektywnego wspierania osób autystycznych w procesie edukacyjnym i terapeutycznym związanych z edukacją i rewalidacją osób ze spektrum autyzmu.
Edukacja to klucz do otwarcia drzwi do świata dla osób z autyzmem. Wiedza i rozwój osobisty zdobywane podczas lat szkolnych stanowią podstawę dla reszty ich życia. Dlatego też dostosowanie edukacji do unikalnych potrzeb osób z autyzmem jest niezbędne dla ich optymalnego rozwoju.
Pedagogiczna terapia, prowadzona przez specjalistów takich jak pedagogów specjalnych czy oligofrenopedagogów, jest kluczowa dla wsparcia rozwoju osoby z autyzmem we wszystkich aspektach – umysłowym, psychicznym, emocjonalnym i poznawczym. Program rewalidacji klasowej dla ucznia z zespołem Aspergera, na przykład, ma na celu rozwijanie intelektualnych i osobistych jakości, które pozwalają na pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym i przygotowanie do życia dorosłego, w tym wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami. Terapia osób z zaburzeniami, takimi jak autyzm, jest niezbędna dla ich prawidłowego rozwoju.
Jednakże, wyzwanie dla nowoczesnej edukacji polega na zapewnieniu odpowiedniego wsparcia i możliwości rozwojowych dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. To właśnie tu zaczyna się rola specjalistów, którzy są przygotowani do pracy z osobami z autyzmem.
Przygotowanie specjalistów do pracy z osobami z autyzmem jest kluczowym elementem zapewnienia im właściwej edukacji i terapii. Studia podyplomowe spełniają tę rolę, wyposażając specjalistów w wiedzę i umiejętności w zakresie pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera oraz innymi zaburzeniami rozwojowymi, jednocześnie oferując szereg korzyści, w tym kompleksowe przygotowanie do spełniania edukacyjnych potrzeb tych osób.
Program studiów podyplomowych obejmuje zdobycie wiedzy, umiejętności i postaw niezbędnych do spełnienia potrzeb edukacyjnych osób z autyzmem. Przedmioty w programie studiów skupiają się na:
Program uwzględnia także wiedzę o etiologii i specyfice rozwoju osób ze spektrum autyzmu, funkcjonalnej diagnozie i metodach nauczania na różnych etapach edukacyjnych.
Absolwent studiów podyplomowych, posiadający dyplomem ukończenia studiów wyższych, uzyskuje kwalifikacje, które są uznawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Posiadanie dyplomu ukończenia studiów, a także świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, jest ważne przy prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z autyzmem.
Te same kwalifikacje umożliwiają prowadzenie zajęć terapeutycznych, wspomagających rozwój dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Praktyka zawodowa jest zgodna z rozporządzeniem ministra nauki oraz rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącym szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli i stanowi integralną część programu studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela z osobami ze spektrum autyzmu, zgodnie z wytycznymi w sprawie standardu kształcenia przygotowującego.
Celem praktyki zawodowej jest przygotowanie absolwentów do pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnorodnych ustawieniach edukacyjnych.
Praca z osobami z autyzmem wymaga zastosowania odpowiednich metod i technik terapii. Na przykład, program TEACCH pomaga osobom z autyzmem osiągnąć samodzielność dzięki adaptacji środowiska i nauczaniu umiejętności niezbędnych w życiu codziennym.
Inną metodą jest ESDM, która wykorzystuje zabawy rozwojowe i Stosowaną Analizę Zachowania (SAZ) do poprawy poznawczych i językowych zdolności dzieci w wieku 1-5 lat. Terapia SI (integracji sensorycznej) może zmniejszać nadwrażliwość na bodźce sensoryczne i poprawiać samoregulację.
Metoda 3i (Intensywna, Indywidualna, Interaktywna) polega na indywidualnej stymulacji mózgu i ma na celu interakcję i kontakt z drugą osobą. Każda z tych metod ma swoje unikalne cechy i korzyści, a wybór najlepszego podejścia zależy od indywidualnych potrzeb osoby z autyzmem.
Nauczyciele pracujący z osobami z autyzmem nie są pozostawieni sami sobie. Istnieje wiele możliwości rozwoju zawodowego, takich jak udział w konferencjach i szkoleniach dotyczących autyzmu, które oferują możliwość poszerzania wiedzy i nawiązywania kontaktów zawodowych.
Nauczyciele mogą również skorzystać z szkoleń online, takich jak te oferowane przez National Professional Development Center (NPDC), które zawierają materiały video instruktażowe i oferują wiedzę na temat najnowszych praktyk opartych na dowodach.
Dzieci z autyzmem mają różne opcje edukacyjne do wyboru. Przedszkola specjalne dla dzieci z autyzmem zapewniają wczesną edukację oraz dostosowaną do potrzeb terapię, co jest kluczowe dla ich rozwoju. Szkoły integracyjne umożliwiają dzieciom z autyzmem uczestnictwo w edukacji ogólnodostępnej z jednoczesnym zapewnieniem wsparcia specjalistycznego.
Szkoły z oddziałami specjalnymi oraz szkoły specjalne oferują indywidualne podejście i kompleksową opiekę, dzięki specjalistycznej kadrze i dostosowanym programom nauczania. Niepubliczne szkoły specjalne zapewniają między innymi małe klasy, co przekłada się na możliwość lepszego dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów z autyzmem.
Prawo gwarantuje prawo do edukacji dla osób z autyzmem. Konstytucja RP gwarantuje prawo do edukacji wpisane w artykule 70, wsparte przez międzynarodowe dokumenty takie jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Konwencja o Prawach Dziecka.
Ustawa o systemie oświaty definiuje kształcenie specjalne, jako dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym z autyzmem, oferujące specjalistyczne oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze i rewalidacyjne. Dzieci i młodzież z autyzmem mogą uczęszczać do szkół specjalnych, ogólnodostępnych lub integracyjnych, z możliwością dostosowania długości obowiązku szkolnego do indywidualnych potrzeb, zgodnie z rozporządzeniem MEN.
Edukacja i terapia osób z autyzmem jest tematem złożonym i wymaga ciągłego rozwoju zawodowego ze strony nauczycieli i terapeutów. Dzięki odpowiednim kwalifikacjom, zrozumieniu praw osób z autyzmem i dostosowaniu do ich specyficznych potrzeb, możliwe jest zapewnienie im odpowiedniej edukacji i wsparcia.
W prowadzeniu rewalidacji z dzieckiem z autyzmem może uczestniczyć pedagog specjalny, jeśli posiada odpowiednie wykształcenie w zakresie niepełnosprawności ucznia.
Najlepszym rozwiązaniem dla dzieci ze spektrum autyzmu są zajęcia w placówce terapeutycznej, gdzie niewielkie grupy i specjaliści zapewniają komfortową i łagodną edukację.
Studia podyplomowe z autyzmu umożliwiają zdobycie specjalistycznej wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego wspierania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych. Ostatecznie absolwenci otrzymują świadectwo potwierdzające kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.