To ostatnia chwila na zapis. Rekrutacja trwa do 21 listopada lub do wyczerpania miejsc. Każdy słuchacz otrzyma licencję do aplikacji IPET+, dzięki której oszczędzi aż 90% czasu na wypełnianiu dokumentacji.
Zapisz się
Nasi partnerzy:
Zastanawiasz się, czym jest i jak napisać IPET? Pytania te pojawiają się szczególnie wśród nauczycieli, którzy po raz pierwszy spotykają się z koniecznością opracowania programu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest ten dokument, co powinien zawierać, kto go opracowuje i od czego zacząć jego przygotowanie.
IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, to dokument, którego przygotowanie jest obowiązkowe w przypadku każdego dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności i potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Są to w szczególności dzieci z niepełnosprawnością intelektualną cierpiące na problemy ze słuchem lub wzrokiem, zaburzenia ze spektrum autyzmu, afazję czy niedostosowane społecznie.
Obowiązek opracowania IPET-u wynika z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Za opracowanie tego dokumentu odpowiada zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. W jego skład wchodzą m.in.: wychowawca, nauczyciele przedmiotowi, pedagog specjalny, psycholog, logopeda i terapeuta mający wykształcenie z integracji sensorycznej. W tworzenie IPET-u zaangażowani są także rodzice, od których pozyskuje się ważne informacje na temat dziecka. Za jego podpisanie odpowiedzialni są natomiast wszyscy członkowie zespołu opracowującego dokument, a także dyrektor szkoły, który zatwierdza jego realizację.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny to konkretny, praktyczny dokument wskazujący kierunki pracy z dzieckiem. Co powinien zawierać IPET? Jego podstawowe elementy to:
Opracowanie IPET-u zawsze powinno rozpocząć się od sporządzenia WOPFU, czyli wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. To dokument bazowy, dzięki któremu zespół specjalistów diagnozuje mocne strony dziecka, odczuwane przez nie trudności i jego potrzeby rozwojowe. W treści dokumentu zawsze należy powołać się na orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, a następnie odnieść się do zawartych w nim zaleceń i wskazówek.
W przypadku dzieci przedszkolnych IPET koncentruje się głównie na rozwijaniu samodzielności, kompetencji społecznych i umiejętności komunikacyjnych. Dzieci z autyzmem, dla których dokument ten jest szczególnie istotny, wymagają wsparcia w wielu obszarach. Z tego względu coraz większą rolę w trakcie tworzenia IPET-u i pracy z dzieckiem odgrywają nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe z autyzmu.
W przypadku szkoły podstawowej kluczowe w trakcie sporządzania IPET-u jest dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej do możliwości ucznia. Warto wskazać konkretne działania skierowane do każdego nauczyciela przedmiotowego. Należy również określić formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia terapeutycznego dotyczącego komunikacji czy funkcjonowania społecznego.
IPET musi zostać opracowany do 30 dni od otrzymania przez szkołę lub przedszkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, lub do 30 września. Dokument obowiązuje przez czas, na jaki zostało wydane orzeczenie, lub też na okres trwania danego etapu edukacyjnego (np. klasy I-III).
Należy jednak regularnie aktualizować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, dostosowując zapisy do zmieniających się potrzeb i możliwości dziecka. Przynajmniej dwa razy w roku należy oceniać skuteczność programu poprzez sporządzanie oceny funkcjonowania dziecka (WOPFU) i na tej podstawie wprowadzać ewentualne modyfikacje.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się wśród nauczycieli i rodziców uczniów z orzeczeniem.
To Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny tworzony dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
IPET obowiązuje przez cały okres trwania danego etapu edukacyjnego lub taki czas, na jaki zostało wystawione orzeczenie, jednak regularnie należy aktualizować dokument.
Najpierw sporządza się WOPFU, a dopiero na podstawie opisanego funkcjonowania dziecka opracowuje się IPET.
W treści IPET-u zawsze należy powołać się na orzeczenie z poradni i odnieść do zawartych w nim zaleceń, określając cele, metody pracy i formy wsparcia.
Wypełnij formularz i pobierz katalog studiów