To ostatnia chwila na zapis. Rekrutacja trwa do 21 listopada lub do wyczerpania miejsc. Każdy słuchacz otrzyma licencję do aplikacji IPET+, dzięki której oszczędzi aż 90% czasu na wypełnianiu dokumentacji.

Zapisz się
Strona główna / Blog / Co to jest IPET i jak go napisać?

Co to jest IPET i jak go napisać?

Zastanawiasz się, czym jest i jak napisać IPET? Pytania te pojawiają się szczególnie wśród nauczycieli, którzy po raz pierwszy spotykają się z koniecznością opracowania programu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest ten dokument, co powinien zawierać, kto go opracowuje i od czego zacząć jego przygotowanie.

Czym jest IPET?

IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, to dokument, którego przygotowanie jest obowiązkowe w przypadku każdego dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności i potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Są to w szczególności dzieci z niepełnosprawnością intelektualną cierpiące na problemy ze słuchem lub wzrokiem, zaburzenia ze spektrum autyzmu, afazję czy niedostosowane społecznie.

Obowiązek opracowania IPET-u wynika z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Kto pisze IPET?

Za opracowanie tego dokumentu odpowiada zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. W jego skład wchodzą m.in.: wychowawca, nauczyciele przedmiotowi, pedagog specjalny, psycholog, logopeda i terapeuta mający wykształcenie z integracji sensorycznej. W tworzenie IPET-u zaangażowani są także rodzice, od których pozyskuje się ważne informacje na temat dziecka. Za jego podpisanie odpowiedzialni są natomiast wszyscy członkowie zespołu opracowującego dokument, a także dyrektor szkoły, który zatwierdza jego realizację.

Co powinien Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny?

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny to konkretny, praktyczny dokument wskazujący kierunki pracy z dzieckiem. Co powinien zawierać IPET? Jego podstawowe elementy to:

  • dane ucznia (imię i nazwisko, data urodzenia, nazwa szkoły i klasy);
  • podstawa prawna opracowania dokumentu (numer orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego);
  • wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU), która opisuje mocne i słabe strony dziecka oraz poziom jego funkcjonowania w różnych obszarach;
  • cele edukacyjne i terapeutyczne dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka;
  • zakres dostosowań wymagań edukacyjnych;
  • formy wsparcia (np. zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z logopedą, pedagogiem specjalnym, terapeutą SI);
  • sposoby i metody pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej (w tym narzędzia wspierania pracy, np. nowoczesne technologie czy alternatywne metody komunikacji);
  • wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zajęć, ich wymiar godzinowy i tematyka;
  • sposoby ewaluacji programu, terminy realizacji.

Jak napisać IPET?

Opracowanie IPET-u zawsze powinno rozpocząć się od sporządzenia WOPFU, czyli wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. To dokument bazowy, dzięki któremu zespół specjalistów diagnozuje mocne strony dziecka, odczuwane przez nie trudności i jego potrzeby rozwojowe. W treści dokumentu zawsze należy powołać się na orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, a następnie odnieść się do zawartych w nim zaleceń i wskazówek.

Jak napisać IPET w przedszkolu?

W przypadku dzieci przedszkolnych IPET koncentruje się głównie na rozwijaniu samodzielności, kompetencji społecznych i umiejętności komunikacyjnych. Dzieci z autyzmem, dla których dokument ten jest szczególnie istotny, wymagają wsparcia w wielu obszarach. Z tego względu coraz większą rolę w trakcie tworzenia IPET-u i pracy z dzieckiem odgrywają nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe z autyzmu.

Jak napisać IPET w szkole podstawowej?

W przypadku szkoły podstawowej kluczowe w trakcie sporządzania IPET-u jest dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej do możliwości ucznia. Warto wskazać konkretne działania skierowane do każdego nauczyciela przedmiotowego. Należy również określić formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia terapeutycznego dotyczącego komunikacji czy funkcjonowania społecznego. 

Do kiedy należy opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny?

IPET musi zostać opracowany do 30 dni od otrzymania przez szkołę lub przedszkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, lub do 30 września. Dokument obowiązuje przez czas, na jaki zostało wydane orzeczenie, lub też na okres trwania danego etapu edukacyjnego (np. klasy I-III). 

Należy jednak regularnie aktualizować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, dostosowując zapisy do zmieniających się potrzeb i możliwości dziecka. Przynajmniej dwa razy w roku należy oceniać skuteczność programu poprzez sporządzanie oceny funkcjonowania dziecka (WOPFU) i na tej podstawie wprowadzać ewentualne modyfikacje.

Najczęściej zadawane pytania o IPET

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się wśród nauczycieli i rodziców uczniów z orzeczeniem.

Co to jest IPET?

To Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny tworzony dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Czy IPET trzeba pisać co roku?

IPET obowiązuje przez cały okres trwania danego etapu edukacyjnego lub taki czas, na jaki zostało wystawione orzeczenie, jednak regularnie należy aktualizować dokument.

Co najpierw: IPET czy WOPFU?

Najpierw sporządza się WOPFU, a dopiero na podstawie opisanego funkcjonowania dziecka opracowuje się IPET.

Jak napisać IPET na podstawie orzeczenia?

W treści IPET-u zawsze należy powołać się na orzeczenie z poradni i odnieść do zawartych w nim zaleceń, określając cele, metody pracy i formy wsparcia.

Jeśli interesuje Cię podnoszenie swoich kwalifikacji zobacz nasza ofertę studiów

Wypełnij formularz i pobierz katalog studiów

    * - pola wymagane

    Wróć

    Rekrutacja 2025/26

    Studia podyplomowe

    Znajdź swój kierunek Zapisz się