Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!
Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.
Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.
Pedagogika specjalna i oligofrenopedagogika to dwa różne kierunki pedagogiki, które choć ze sobą powiązane, różnią się w wielu aspektach. W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnicom między tymi dwoma dziedzinami.
Pedagogika specjalna to dziedzina nauki zajmująca się edukacją i rehabilitacją osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz z zaburzeniami rozwoju. Głównym celem pedagogiki specjalnej jest wsparcie osób niepełnosprawnych w pełnym i aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym.
Pedagogika specjalna obejmuje szeroki zakres działania – od pracy z osobami z niepełnosprawnościami fizycznymi, przez osoby z zaburzeniami psychicznymi, aż po osoby z trudnościami w uczeniu się. Pedagog specjalny może pracować w różnych placówkach – w szkołach, ośrodkach terapeutycznych, domach pomocy społecznej, a także prowadzić zajęcia indywidualne.
W pracy z osobami niepełnosprawnymi kluczowe jest indywidualne podejście do każdej osoby. Pedagog specjalny musi znać możliwości i ograniczenia swojego podopiecznego, aby móc dostosować metody pracy do jego potrzeb. Praca ta wymaga od pedagoga specjalnego nie tylko wiedzy, ale także empatii, cierpliwości i zdolności do motywowania innych.
Oligofrenopedagogika to specjalizacja w ramach pedagogiki specjalnej, która skupia się na pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym w różnym stopniu. Termin „oligofrenopedagogika” pochodzi od greckiego słowa „oligophrenia”, które oznacza upośledzenie umysłowe.
Oligofrenopedagogika skupia się na pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Obejmuje to zarówno osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym, jak i osoby z głębokim upośledzeniem. Oligofrenopedagog zajmuje się edukacją, rehabilitacją, jak i terapią osób z upośledzeniem umysłowym.
Podobnie jak w przypadku pedagogiki specjalnej, w oligofrenopedagogice kluczowe jest indywidualne podejście do każdej osoby. Praca ta wymaga od pedagoga nie tylko wiedzy specjalistycznej, ale także umiejętności dostosowania metody i formy pracy do możliwości i potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Podstawowa różnica między pedagogiką specjalną a oligofrenopedagogiką polega na tym, że ta pierwsza jest dziedziną szerszą, obejmującą różne typy niepełnosprawności i zaburzeń rozwoju, podczas gdy oligofrenopedagogika skupia się tylko na jednym rodzaju niepełnosprawności – upośledzeniu umysłowym.
Kolejna różnica dotyczy kwalifikacji wymaganych od pedagoga. Pedagog specjalny musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu różnych niepełnosprawności i zaburzeń, a także umieć pracować z różnymi grupami osób niepełnosprawnych. Z kolei oligofrenopedagog powinien specjalizować się w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym, posiadając szczegółową wiedzę na temat tego typu niepełnosprawności i metod pracy z osobami nią dotkniętymi.
Zarówno pedagogika specjalna, jak i oligofrenopedagogika są niezwykle ważne w procesie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Choć różnią się zakresem działania i wymaganiami wobec pedagoga, obie te dziedziny mają wspólny cel – wsparcie osób niepełnosprawnych w pełnym i aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.
Zapisz się online
rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.