Rekrutacja ZIMOWA 2024/25 rozpoczęta!!!
Zapisz się już dziś na wybrane studia!

Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!

Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.

Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.

Zapisz się
Masz dodatkowe pytania?

Może potrzebujesz więcej informacji na temat naszej oferty lub potrzebujesz pomocy w samym procesie rekrutacyjnym? - wypełnij formularz ONLINE. Nasz pracownik działu rekrutacji skontaktuje się z Tobą i wspólnie znajdziecie rozwiązanie.

Zapytaj
ONLINE
Rekrutacja ZIMOWA class="kol_pom">2024/25 rozpoczęta!
Zapisz się już dziś na wybrane studia!
Zapisz się już dziś na wybrane studia!

Wybierz swój wymarzony kierunek i spełnij marzenia o awansie, nowym etapie kariery czy zmianie ścieżki zawodowej!

Dzięki IRE zwiększysz swoje szanse na rynku pracy, zdobędziesz praktyczną wiedzę
i cenne kwalifikacje zawodowe.

Nie zwlekaj z decyzją. Zapisz się już dziś.

Masz pytania?

Napisz do nas,

a skontaktuje się z Tobą opiekun kierunku

Zapisz się
Nasi partnerzy:
Blog / Edukacja Zdrowotna w Podstawie Programowej 2025: Co Musisz Wiedzieć Jako Nauczyciel?

Edukacja Zdrowotna w Podstawie Programowej 2025: Co Musisz Wiedzieć Jako Nauczyciel?

Fundamentalna zmiana w polskiej edukacji nadchodzi wraz z wprowadzeniem edukacji zdrowotnej do podstawy programowej w roku szkolnym 2025/2026. Ten nowy przedmiot zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, przynosząc kompleksowe podejście do kształcenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego oraz profilaktyki uzależnień.

Ponadto, zajęcia będą prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz 2 godzin w klasach I-III liceum ogólnokształcącego i technikum. Przede wszystkim, nauczyciele będą musieli przygotować się do prowadzenia zajęć w mniejszych grupach – do 24 uczniów, a w przypadku tematów dotyczących zdrowia psychicznego i seksualnego – w grupach 12-osobowych.

W tym artykule nauczyciele znajdą kompleksowe informacje o zmianach w podstawie programowej, wymaganych kwalifikacjach oraz praktycznych aspektach prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej. Przedstawimy również szczegółowe wytyczne dotyczące organizacji zajęć i współpracy z rodzicami.

Główne zmiany w podstawie programowej 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń określające nową podstawę programową edukacji zdrowotnej. Przedmiot ten będzie realizowany od września 2025 roku, zastępując dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie.

Nowe obszary tematyczne

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:

  • wartości i postawy
  • zdrowie fizyczne
  • aktywność fizyczna
  • odżywianie
  • zdrowie psychiczne
  • zdrowie społeczne
  • dojrzewanie (wyłącznie w szkołach podstawowych)
  • zdrowie seksualne
  • zdrowie środowiskowe
  • internet i profilaktyka uzależnień
  • system ochrony zdrowia (wyłącznie w szkołach ponadpodstawowych)

Różnice między WDŻ a edukacją zdrowotną

Nowy przedmiot znacząco różni się od wychowania do życia w rodzinie. Przede wszystkim, został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym. Ponadto, wprowadzono istotne zmiany w organizacji zajęć – zmniejszono liczebność grup z 28 do 24 uczniów. Dodatkowo, zajęcia z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania mogą być prowadzone w mniejszych grupach, liczących około 12 osób.

Cele kształcenia

Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Podstawa programowa została oparta na nowym schemacie, który uwzględnia:

  • cele kształcenia powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami
  • wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności
  • fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych
  • precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych

Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia. W świetle pogarszających się wskaźników zdrowia całej populacji, systemowe działania edukacyjne stają się niezbędne dla rozwijania umiejętności troski o holistycznie rozumiane zdrowie.

Kwalifikacje i przygotowanie nauczycieli

Przygotowanie kadry nauczycielskiej stanowi kluczowy element wdrożenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna w polskich szkołach. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji pedagogów.

Wymagane kwalifikacje

Nauczycielem edukacji zdrowotnej może zostać osoba spełniająca jeden z następujących warunków:

  • Ukończone studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej wraz z przygotowaniem pedagogicznym
  • Ukończone inne studia magisterskie oraz studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej, wraz z przygotowaniem pedagogicznym

Ponadto, przedmiot mogą prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania:

  • biologii
  • przyrody
  • wychowania fizycznego
  • wychowania do życia w rodzinie
  • psycholodzy szkolni

Natomiast, osoby z wykształceniem medycznym również otrzymają uprawnienia do prowadzenia zajęć pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego. Dotyczy to absolwentów kierunków: lekarskiego, stomatologii, farmacji, pielęgniarstwa, położnictwa, diagnostyki laboratoryjnej, fizjoterapii, ratownictwa medycznego oraz zdrowia publicznego.

Studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej

Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło 11 uczelniom w Polsce realizację kwalifikacyjnych studiów podyplomowych. Program studiów obejmuje przygotowanie merytoryczne oraz dydaktyczne w zakresie wszystkich modułów tematycznych nowej podstawy programowej.

Studia podyplomowe:

  • Są bezpłatne dla nauczycieli (finansowane z budżetu MEN)
  • Trwają 3 semestry
  • Rozpoczną się w marcu/kwietniu 2025 roku

Absolwenci studiów podyplomowych otrzymają pogłębioną wiedzę oraz kompetencje w zakresie nauczania treści merytorycznych, a także niezbędne umiejętności metodyczne do planowania i prowadzenia zajęć. Program obejmuje wszystkie kluczowe obszary tematyczne, od wartości i postaw, przez zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne, po system ochrony zdrowia.

Dodatkowo, zajęcia z edukacji zdrowotnej mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli, co umożliwia interdyscyplinarne podejście do przekazywanych treści.

Organizacja zajęć w szkole

Od września 2025 roku szkoły wprowadzą nowy model organizacji zajęć z edukacji zdrowotnej, zastępujący dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Natomiast szczegółowe wytyczne określają zasady prowadzenia tych lekcji.

Liczebność grup

Zajęcia będą prowadzone w mniejszych zespołach niż dotychczas. Zgodnie z nowymi wytycznymi, grupy nie mogą przekraczać 24 uczniów. Jest to znacząca zmiana w porównaniu do poprzednich zajęć WDŻ, gdzie limit wynosił 28 osób.

Ponadto podczas omawiania tematów związanych ze zdrowiem psychicznym, seksualnym lub dojrzewaniem, szkoły otrzymają możliwość podziału klasy na jeszcze mniejsze, 12-osobowe grupy. Takie rozwiązanie zapewni odpowiednie warunki do dyskusji na wrażliwe tematy.

Wymiar godzinowy

W szkołach podstawowych zajęcia będą realizowane w klasach IV-VIII w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Jednakże w klasie VIII lekcje zakończą się w styczniu, aby nie kolidować z przygotowaniami do egzaminu ósmoklasisty.

W szkołach ponadpodstawowych edukacja zdrowotna będzie prowadzona w:

  • Liceum ogólnokształcącym (klasy I-III)
  • Technikum (klasy I-III)
  • Branżowej szkole I stopnia

Współpraca z rodzicami

Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele wraz z wychowawcą muszą zorganizować przynajmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Podczas spotkania przedstawiane będą:

  • Cele i treści programu nauczania
  • Informacje o podręcznikach i materiałach edukacyjnych
  • Planowane efekty kształcenia
  • Metody wspierające wychowanie i profilaktykę domową

Warto zaznaczyć, że przedmiot nie będzie obowiązkowy. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie mają prawo złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach do dyrektora szkoły. Dodatkowo, oceny z tego przedmiotu nie będą miały wpływu na promocję ucznia do następnej klasy ani na ukończenie szkoły.

Praktyczne wskazówki do prowadzenia zajęć

Skuteczne prowadzenie zajęć z edukacji zdrowotnej wymaga odpowiedniego przygotowania metodycznego oraz dostępu do właściwych materiałów dydaktycznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w tym zakresie.

Metody aktywizujące

Podstawa programowa zakłada prowadzenie zajęć w nurcie pedagogiki pozytywnej, która wzmacnia u uczniów:

  • motywację do działania
  • samodyscyplinę
  • poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu zachowań prozdrowotnych

Natomiast zastosowanie aktywnych metod nauczania zwiększa zaangażowanie uczniów nawet o 50%. Ponadto nauczyciele mogą realizować zajęcia poprzez:

  • nauczanie przez doświadczenie
  • praktyczne warsztaty
  • symulacje i gry edukacyjne
  • projekty grupowe (3-5 osób)

Materiały dydaktyczne

Ośrodek Rozwoju Edukacji udostępni przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026 cyfrowe materiały edukacyjne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. W szczególności nauczyciele otrzymają:

  • gotowe scenariusze lekcji
  • materiały ćwiczeniowe
  • środki dydaktyczne dostosowane do poszczególnych działów tematycznych

Jednakże istotne jest, aby dobór przykładów i materiałów miał solidną podstawę naukową. Dodatkowo nauczyciele powinni uwzględniać kontekst społeczności lokalnej oraz poziom wiedzy i zainteresowania uczniów.

Ocenianie uczniów

Zgodnie z nowymi wytycznymi, edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. W związku z tym:

  • zajęcia nie podlegają ocenie
  • obecność na zajęciach nie wpływa na promocję do następnej klasy
  • uczestnictwo nie ma wpływu na ukończenie szkoły

Zamiast tradycyjnego oceniania, nacisk położony jest na kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz budowanie świadomości zdrowotnej. Nauczyciele powinni skupić się na wspieraniu uczniów w rozwoju kompetencji związanych z dbałością o zdrowie własne i otoczenia.

FAQs

Q1. Jakie główne obszary tematyczne obejmie nowy przedmiot edukacja zdrowotna? Edukacja zdrowotna będzie obejmować jedenaście kluczowych działów, w tym zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne, aktywność fizyczną, odżywianie, zdrowie seksualne, profilaktykę uzależnień oraz system ochrony zdrowia.

Q2. Czy edukacja zdrowotna będzie przedmiotem obowiązkowym? Nie, edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie będą mogli złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach do dyrektora szkoły.

Q3. Jakie kwalifikacje będą wymagane od nauczycieli edukacji zdrowotnej? Nauczyciele edukacji zdrowotnej powinni posiadać studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej lub inne studia magisterskie wraz ze studiami podyplomowymi z edukacji zdrowotnej. Dodatkowo, przedmiot mogą prowadzić nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, WDŻ oraz psycholodzy szkolni.

Q4. Jak będą zorganizowane zajęcia z edukacji zdrowotnej w szkołach? Zajęcia będą prowadzone w grupach do 24 uczniów, a w przypadku tematów dotyczących zdrowia psychicznego i seksualnego – w grupach 12-osobowych. W szkołach podstawowych będą realizowane w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII, a w szkołach ponadpodstawowych – 2 godzin w klasach I-III.

Q5. Jakie metody nauczania są zalecane do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej? Zaleca się stosowanie metod aktywizujących, takich jak nauczanie przez doświadczenie, praktyczne warsztaty, symulacje i gry edukacyjne oraz projekty grupowe. Celem jest wzmacnianie motywacji uczniów do działania, samodyscypliny i poczucia własnej skuteczności w podejmowaniu zachowań prozdrowotnych.

Rekrutacja 2025/26
Studia podyplomowe
Znajdź swój kierunek Zapisz się
Wróć

Zapisz się online

rekrutacja na rok 2024/25 już trwa.

Zapisz się