To ostatnia chwila na zapis. Rekrutacja trwa do 21 listopada lub do wyczerpania miejsc. Każdy słuchacz otrzyma licencję do aplikacji IPET+, dzięki której oszczędzi aż 90% czasu na wypełnianiu dokumentacji.
Zapisz się
Nasi partnerzy:
Metoda Krakowska w logopedii to podejście specjalistyczne, które łączy naukę mowy, czytania i rozwój poznawczy w jeden spójny proces. Oparta na badaniach i doświadczeniach klinicznych, stosowana jest przede wszystkim u dzieci, które z różnych przyczyn mają trudności z komunikacją lub opóźniony rozwój mowy. Jak pracować metodą krakowską i zostać jej terapeutą? Wyjaśnienie znajduje się poniżej.
Metoda Krakowska to systemowa forma terapii mowy i rozwoju poznawczego, opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską. Wyróżnia ją to, że oddziałuje równolegle na wiele obszarów funkcjonowania – język, myślenie, pamięć, percepcję wzrokową i słuchową, koordynację ruchową oraz kompetencje społeczne. Dzięki temu wspiera nie tylko samą naukę mówienia, ale też całościową stymulację rozwoju.
W odróżnieniu od metod skupiających się wyłącznie na ćwiczeniach artykulacyjnych, Metoda Krakowska uwzględnia wpływ bodźców z różnych kanałów zmysłowych, co jest szczególnie cenione w obszarze, jakim jest neurologopedia. W praktyce oznacza to, że dziecko podczas jednej sesji może wykonywać ćwiczenia słuchowe, układać obrazki, powtarzać sylaby, czytać proste wyrazy i bawić się w gry językowe.
Stymulacja rozwoju dziecka według Metody Krakowskiej jest intensywna, ale dostosowana do indywidualnych możliwości i tempa pracy. Sekret jej skuteczności tkwi w kompleksowości działań i konsekwentnym angażowaniu wielu zmysłów jednocześnie.
Terapia logopedyczna prowadzona tą metodą jest dokładnie zaplanowana i podzielona na etapy. Cały proces zaczyna się od diagnozy – logopeda, neurologopeda lub inny specjalista ocenia, jakie funkcje poznawcze wymagają wzmocnienia i jakie umiejętności dziecko już posiada. Dopiero informacja, od czego zacząć Metodę Krakowską, pozwala przygotować plan pracy.
W codziennej praktyce stosuje się m.in.:
Terapia ma charakter codzienny. Nauka mówienia Metodą Krakowską jest najbardziej skuteczna, gdy ćwiczenia powtarza się w domu według wskazówek terapeuty. W tym kontekście wielu rodziców pyta, jak pracować Metodą Krakowską – najważniejsze jest konsekwentne trzymanie się ustalonej kolejności i czasu trwania sesji, często kilkunastominutowych, ale realizowanych kilka razy dziennie. Ponadto warto wzbogacić ją innymi metodami wykorzystywanymi w terapii logopedycznej.
Dla kogo Metoda Krakowska jest wskazana? Choć początkowo tworzona była z myślą o dzieciach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dziś stosuje się ją także w innych przypadkach:
Wielu rodziców zastanawia się również, od jakiego wieku warto wprowadzić terapię Metodą Krakowską. Ta metoda przynosi najlepsze efekty, gdy zaczyna się ją wcześnie – w szczególności u dzieci w wieku 2–3 lat. Wielu specjalistów podkreśla również, że im szybciej zacznie się stymulację rozwoju dziecka według Metody Krakowskiej, tym większe są szanse na wyrównanie różnic rozwojowych.
Osoba, która planuje zostać terapeutą Metody Krakowskiej, powinna mieć wykształcenie kierunkowe, najczęściej w zakresie logopedii (np. studia podyplomowe z logopedii), pedagogiki specjalnej, psychologii lub innej dziedziny związanej z terapią. Kolejnym krokiem jest ukończenie specjalistycznych szkoleń prowadzonych przez uprawnione ośrodki, obejmujących zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną, a często także superwizję pracy z pacjentami.
Niezwykle ważne jest również zdobywanie doświadczenia w pracy z dziećmi, ponieważ metoda ta wymaga umiejętności budowania relacji i motywowania do regularnych ćwiczeń. Terapeuta powinien również stale rozwijać swoje kompetencje, uczestnicząc w warsztatach, kursach i konferencjach branżowych. Choć znajomość schematu terapii jest niezbędna, ogromne znaczenie ma elastyczne dopasowanie jej do indywidualnych potrzeb dziecka oraz kreatywne korzystanie z narzędzi, tak aby skutecznie reagować na postępy lub trudności pojawiające się w trakcie pracy.
Poniżej znajdziesz najczęściej zadawane pytania wraz z krótkimi wyjaśnieniami, które pomogą zrozumieć, jak wygląda praca Metodą Krakowską.
Metoda Krakowska to terapia mowy i funkcji poznawczych oparta na systematycznej stymulacji językowej, sensorycznej i ruchowej, mająca na celu rozwój umiejętności komunikacyjnych i poznawczych dziecka.
Naukę czytania Metodą Krakowską najczęściej rozpoczyna się u trzy– lub czterolatków, choć w przypadku dzieci z opóźnieniami lub zaburzeniami można wprowadzać ją wcześniej, dostosowując tempo do ich możliwości.
Tak, nauka czytania przebiega na podstawie czytania sylab, co ułatwia zapamiętywanie i łączenie ich w wyrazy oraz zdania.
Wypełnij formularz i pobierz katalog studiów