To ostatnia chwila na zapis. Rekrutacja trwa do 21 listopada lub do wyczerpania miejsc. Każdy słuchacz otrzyma licencję do aplikacji IPET+, dzięki której oszczędzi aż 90% czasu na wypełnianiu dokumentacji.
Zapisz się
Nasi partnerzy:
Terapia ręki to termin, który coraz częściej pojawia się w kontekście wspierania rozwoju dziecka. Nie każdy jednak wie, kiedy warto się na nią zdecydować i jak wygląda cały proces. Czy to tylko ćwiczenia manualne, czy coś znacznie bardziej złożonego? Na czym polega terapia ręki i jakie efekty można dzięki niej osiągnąć – odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w poniższym artykule.
Wiele osób zadaje sobie pytanie, co to jest terapia ręki. W dużym skrócie są to specjalistyczne działania diagnostyczno-terapeutyczne, których głównym celem jest poprawa sprawności manualnej, motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Mimo że często jest kojarzona z rehabilitacją po urazach, najczęściej przeprowadzana jest u dzieci, u których zaobserwowano trudności z pisaniem, trzymaniem narzędzi, manipulowaniem przedmiotami lub samoobsługą.
Terapię ręki przeprowadzają specjaliści z różnych dziedzin m.in. terapeuci integracji sensorycznej, logopedzi, pedagodzy specjalni oraz fizjoterapeuci. Wykonuje się ją zarówno w szkołach i przedszkolach, jak i w gabinetach prywatnych. Główne cele terapii ręki to:
Istotne jest, że to także forma wsparcia dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, obniżonym napięciem mięśniowym lub problemami grafomotorycznymi.
Rodzice i opiekunowie, którzy zaobserwowali niepojące objawy u dziecka związane z motoryką małą, często zastanawiają się, czy potrzebna jest terapia ręki, czy problemy samoistnie ustąpią. Nigdy nie należy bagatelizować sygnałów, które na początku subtelne, mogą przerodzić się w większy problem. Do najczęstszych wskazań do konsultacji należą:
Dla kogo jest rekomendowana terapia ręki? Przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz tych starszych, jeśli trudności utrzymują się mimo ćwiczeń. Ważne jest wczesne rozpoznanie sygnałów i praca ze specjalistą, zanim problemy wpłyną na rozwój edukacyjny i społeczny pociechy. Coraz więcej terapeutów, którzy pracują z dziećmi w zakresie rozwoju motoryki małej, kończy również studia podyplomowe z logopedii, by lepiej rozumieć zależności między sprawnością ręki a rozwojem mowy i komunikacji.
W przypadku terapii ręki, diagnoza pozwala dobrać odpowiednie ćwiczenia i techniki wspomagające rozwój dziecka. Trwa ona zazwyczaj od 45 do 90 minut i obejmuje kilka etapów, podczas których specjalista ocenia:
Diagnoza wykonywana jest najczęściej przez terapeutę integracji sensorycznej, pedagoga specjalnego lub fizjoterapeutę, który ma odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia terapii ręki. Otrzymane wyniki pozwalają stworzyć indywidualny plan terapeutyczny dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka.
Czy dziecko odczuwa dyskomfort? Czy mojemu dziecku się to spodoba? Te i inne wątpliwości pojawiają się w głowach rodziców i opiekunów, którzy dopiero dowiadują się, co to jest terapia ręki. Są one jednak najczęściej nieuzasadnione, ponieważ integracja sensoryczna z terapią ręki (lub sama terapia ręki) odbywa się w formie zabawy, choć każda aktywność ma precyzyjnie określony cel. W ramach terapii dzieci pracują nad poprawą siły mięśniowej, sprawności manualnej i koordynacji ruchowej poprzez zadania, które wydają się im atrakcyjne.
Podczas zajęć wykorzystuje się m.in. masy plastyczne, plastelinę, klamerki, koraliki, guziki, a także różne techniki rysowania i wycinania. Dzieci mogą pokonywać również tory przeszkód rozwijające współpracę rąk, a także ćwiczyć różne aktywności z wykorzystaniem narzędzi codziennego użytku.
Długość, a także częstotliwość terapii uzależnione są od indywidualnych potrzeb. Czasami wystarczy kilka spotkań, a innym razem na zajęcia należy chodzić przez kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Podstawą udanej terapii jest zaangażowanie rodziców, którzy wspierają dziecko nie tylko poprzez współpracę z terapeutą, ale również samodzielne ćwiczenia z pociechą w domu.
Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące terapii ręki.
To terapia wspomagająca rozwój motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności dłoni, najczęściej stosowana u dzieci z trudnościami w zakresie pisania, samoobsługi i manipulowania przedmiotami.
Warto skonsultować się ze specjalistą, kiedy dziecko ma trudności z precyzyjnym ruchem dłoni, szybko się męczy podczas pisania lub unika prac manualnych. Diagnoza postawiona na wczesnym etapie pozwala na szybszą korekcję zaburzonych obszarów.
Terapia opiera się na ćwiczeniach w formie zabawy m.in. ugniataniu mas plastycznych, wycinaniu, rysowaniu, sortowaniu i działaniu z elementami sensorycznymi oraz narzędziami codziennego użytku.
Długość terapii zależy od indywidualnych potrzeb – może trwać od kilku tygodni do kilku, do nawet kilkunastu miesięcy, w zależności od postępów i zaangażowania dziecka oraz jego opiekunów.
Wypełnij formularz i pobierz katalog studiów