Kończymy rekrutację zimową 2025. Przyjmujemy dokumenty tylko do 10 grudnia.
Zapisz się
Nasi partnerzy:
26.12.2023
Rewalidacja to działania wspierające rozwój dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. z autyzmem, afazją czy innymi trudnościami rozwojowymi. Odpowiednio dobrane metody pomagają rozwijać mocne strony dziecka i kompensować jego deficyty. By rewalidacja była skuteczna, konieczne są odpowiednie kwalifikacje prowadzącego. Dowiedz się, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne i na jakich zasadach.
Uprawnienia konieczne do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych różnią się w zależności od etapu edukacyjnego i rodzaju niepełnosprawności ucznia. W każdym przypadku kluczowe są odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne i ukończone studia kierunkowe lub podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej.
W przedszkolu zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić nauczyciele wychowania przedszkolnego, którzy mają dodatkowe przygotowanie z pedagogiki specjalnej. Jeśli dziecko wymaga szczególnego wsparcia, np. z powodu afazji czy spektrum autyzmu, prowadzeniem terapii mogą zająć się specjaliści: logopedzi, surdopedagodzy czy oligofrenopedagodzy. To, kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu, zależy więc od potrzeb dziecka i kwalifikacji kadry.
Na tym etapie edukacyjnym rewalidacja jest prowadzona przez pedagogów specjalnych, terapeutów pedagogicznych, logopedów oraz nauczycieli z kwalifikacjami do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Kto może prowadzić rewalidację w szkole podstawowej? Zwykle są to nauczyciele z ukończonymi studiami z zakresu pedagogiki specjalnej.
W liceach, technikach i szkołach zawodowych zajęcia rewalidacyjne prowadzą specjaliści z przygotowaniem pedagogicznym i specjalnym. W przypadku starszej młodzieży szczególną rolę odgrywa dostosowanie metod do potrzeb związanych z wyborem ścieżki zawodowej i dalszą samodzielnością. Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej? Są to odpowiednio wykwalifikowani nauczyciele wspierający, pedagodzy specjalni i terapeuci.
Zazwyczaj to właśnie rodzaj niepełnosprawności lub zaburzenia determinuje, jaki specjalista może być najlepiej przygotowany do prowadzenia rewalidacji. Poniżej opisano przykładowe problemy, z którymi radzą sobie konkretni specjaliści.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z autyzmem lub zespołem Aspergera? Najczęściej są to nauczyciele z ukończonymi studiami podyplomowymi z zakresu pedagogiki specjalnej, w szczególności o specjalności takiej, jak edukacja, terapia i wspomaganie osób ze spektrum autyzmu. Rewalidację mogą prowadzić także pedagodzy specjalni i terapeuci posiadający doświadczenie w pracy adaptacyjnej.
Więcej na temat metod pracy specjalistów, którzy mogą prowadzić rewalidację z uczniem autystycznym przeczytasz w artykule: Skuteczna rewalidacja osób z autyzmem – metody i zasady pracy adaptacyjnej.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z afazją? Czy logopeda może prowadzić rewalidację w takim przypadku? Tak – odgrywa on kluczową rolę, jednak często współpracuje również z innymi pedagogami i terapeutami, którzy mają doświadczenie w pracy z zaburzeniami komunikacji. Kto więc może prowadzić rewalidację ucznia z afazją? Są to przede wszystkim osoby posiadające kwalifikacje logopedyczne oraz pedagogiczne.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem słabosłyszącym? Uczniowie z wadami słuchu wymagają pomocy specjalistów z zakresu surdopedagogiki. Zazwyczaj zajęcia prowadzą nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe z surdopedagogiki.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową? Najczęściej są to specjaliści w zakresie rehabilitacji ruchowej, fizjoterapeuci oraz nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością obejmuje zarówno ćwiczenia fizyczne, ćwiczenia motoryki małej, koordynacji, jak i dostosowanie metod edukacyjnych.
Dzieci z dysfunkcjami wzroku korzystają z pomocy tyflopedagogów. Kto więc może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem słabowidzącym? W szczególności są to nauczyciele posiadający specjalistyczne kwalifikacje z zakresu tyflopedagogiki.
Aby prowadzić rewalidację, nie wystarczy ogólne przygotowanie pedagogiczne. Konieczne jest ukończenie studiów z pedagogiki specjalnej, często w formie studiów podyplomowych o określonej specjalizacji, np. oligofrenopedagogika, surdopedagogika, czy edukacja, terapia i wspomaganie osób ze spektrum autyzmu. Tylko wtedy nauczyciel nabywa formalne uprawnienia do prowadzenia rewalidacji i może skutecznie wspierać uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych, np. może prowadzić rewalidację z uczniem z zespołem Aspergera.
Zajęcia rewalidacyjne obejmują szereg interwencji skierowanych do różnych grup wiekowych i różnego rodzaju zaburzeń. Poniżej przedstawiono odpowiedzi na najczęstsze pytania związanie z ich prowadzeniem.
Należy ukończyć studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej lub odpowiednie kierunki przygotowujące do pracy z konkretną grupą uczniów.
Tak – logopeda może prowadzić rewalidację ucznia z zaburzeniami mowy, np. z afazją, o ile ma kwalifikacje pedagogiczne.
Nie zawsze. Nauczyciel współorganizujący kształcenie ma za zadanie wspierać proces edukacyjny, ale by prowadzić rewalidację, musi mieć dodatkowe kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.
Wypełnij formularz i pobierz katalog studiów